
Een groene omgeving in de buurt van de belangrijkste invalswegen van Namen, een gepassioneerde chef-kok en een verfijnde, gevarieerde keuken. Deze explosieve cocktail maakt van D’Arville een must voor fijnproevers.
Met een glimlach, maar uiterst geconcentreerd, zo is Olivier Bourguignon dag in dag uit bezig met de gerechten die hij bereidt. Achter het fornuis staan, was altijd een roeping voor hem. Het feit dat hij lekker eten aan zijn klanten kan serveren, brengt hem in opperbeste stemming.
« Aanvankelijk kookte ik een vrij eenvoudige keuken, maar met dat tikkeltje extra. We deden tot 80 couverts per service. Maar nu is ons grote maximum 45 tot 50 couverts. We gingen er dus op achteruit qua kwantiteit, maar op het vlak van kwaliteit hebben we grote stappen voorwaarts genomen. En dat bevalt onze klanten. »
De filosofie die D’Arville sinds het begin hoog in het vaandel draagt, ligt mee aan de basis van hun succes. Elke maand veranderen de menu’s en de kaart en integreert D’Arville korte keten-producten en ingrediënten van lokale producenten.
« Dankzij dit roulement kunnen we een groot gamma aan producten per jaar verwerken. En het laat ons toe om groenten en fruit op het menu te zetten die een heel kort seizoen hebben. Ik laat me ook al 3 jaar met raad en daad bijstaan door een tuinier uit Courrière die helemaal thuis is op bio-vlak. Hij bezorgt me veel info en leuke tips om dingen te bereiden. »
D’Arville is een bezoekje waard. Toen Olivier Bourguignon voor het eerst de boerderij zag die later zijn restaurant zou worden, wist hij meteen dat hij een pareltje te pakken had. Nu moest hij alleen nog zijn ideeën in het pand integreren:
« Ik wou de authentieke look behouden, maar er een eigentijdse en uitgepuurde twist aan geven. Deze stijlenmix is een schot in de roos bij onze klanten. »
Een andere sterkte is de ontvangst en de professionele houding van het personeel. Elke werknemer kent de recepten en weet wat er op tafel komt. Een aanwinst die door de chef als essentieel wordt beschouwd:
« Sinds een tiental jaar bestaan er veel tv-programma’s die draaien rond koken en gastronomie. Dat betekent dat de klant nu veel bewuster is dan vroeger. Hij is veel geïnteresseerder. Daarom is het belangrijk dat we een antwoord kunnen formuleren op alle vragen. »
Dat gebeurt ook in het Nederlands. De kaart is volledig vertaald en sommige personeelsleden spreken ook vloeiend Nederlands:
« Persoonlijk vind ik het prettig als ik naar de zee ga om in m’n eigen taal bediend te worden door het personeel van een restaurant. Dus ik vind het normaal dat we de klanten ook in het Nederlands te woord kunnen staan, we liggen dan ook op een weg die naar de Ardennen gaat. »
Een initiatief dat zijn vruchten afwerpt, aangezien het restaurant een groot Nederlandstalig cliënteel heeft dat doorheen de jaren erg loyaal is gebleken.